Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Chin przez Zamojszczyznę i z powrotem. Spółka PKP LHS podpisała umowę z chińskim partnerem

Piotr Nowak
Piotr Nowak
„Jedwabny szlak” między Chinami a Europą przebiega w okolicach Zamościa. Korzysta na tym spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Ostatnio podpisała z chińskim partnerem umowę na organizację międzynarodowego transportu.

Ponad 4,5 tys. km dzieli stację przeładunkową Dostyk w Kazachstanie i terminal przeładunkowy w Sławkowie na Śląsku. Obsługą chińskich pociągów na całej tej trasie od niedawna zajmuje firma PKP LHS z Zamościa. Ostatnio spółka podpisała umowę z China Railway International Multimodal Transport na organizację międzynarodowego transportu relacji Chiny – Europa – Chiny. Pierwszy pociąg, którego operatorem była spółka PKP LHS, dojechał do Sławkowa.

- Podpisanie umowy z CRIMT i pełna organizacja transportu z Chin do Polski to naturalny etap rozwoju naszej współpracy - mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.

Zgodnie z umową zamojska firma zapewnia pełną obsługę spedycyjną, celną i terminalową podczas przejazdu pociągu przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę i Polskę. Porozumienie obejmuje zabezpieczenie platform szerokotorowych, przeładunek kontenerów w Dostyku oraz Sławkowie. Pierwszy pociąg zorganizowany w nowej formule pokonał 4,5 tysiąca kilometrów w 14 dni.

Miliony ton towarów

Spółka PKP LHS zarządza infrastrukturą Linii Hutniczej Szerokotorowej. To najdłuższa w Polsce kolejowa linia szerokotorowa o rozstawie szyn 1520 mm (standardowy rozstaw szyn w Polsce wynosi 1435 mm). Taki układ jest charakterystyczny dla Rosji i krajów byłego ZSRR.

LHS to najdalej wysunięta na zachód linia szerokotorowa w Europie. Jest przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne z Ukrainą w Hrubieszowie ze Śląskiem. Swój bieg kończy w Sławkowie położonym 25 km od Katowic. Liczy prawie 400 km.

W ubiegłym roku spółka PKP LHS zorganizowała przejazd 40 pociągów nadanych z Chin na Śląsk. Łącznie przewieziono tą drogą 3060 kontenerów z różnymi towarami. Większość przyjechała z siedmiomilionowego Xi’an w północno-zachodnich Chinach. W grudniu 2020 r. uruchomione zostało kolejne połączenie z Chongqing, położonego blisko 800 km dalej na południe.

W drodze do Polski pociągi pokonują Kazachstan, Rosję i Ukrainę. W Sławkowie są przeładowywane na platformy o mniejszym rozstawie osi i kierowane do poszczególnych państw Unii Europejskiej. Według danych Kolei Rosyjskich za 2020 r., rocznie trasę z Chin do Europy przemierza 3,6 mln ton ładunków. Ta wartość ciągle się zwiększa, dlatego spółka wciąż inwestuje. W ciągu najbliższych czterech lat planuje wydać 800 mln zł, m.in. na rozbudowę stacji granicznej Hrubieszów LHS i placu przeładunkowego Zamość Majdan.

Duże inwestycje realizowane są też w położonych 140 km na północ Małaszewiczach. W 2022 r. przy granicy z Białorusią ma ruszyć budowa najnowocześniejszego i największego parku logistycznego w Europie. Inwestycja ma zająć powierzchnię 30 km kwadratowych. Ma być odpowiedzią na rosnącą wymianę towarową pomiędzy Unią Europejską a Chinami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Z Chin przez Zamojszczyznę i z powrotem. Spółka PKP LHS podpisała umowę z chińskim partnerem - Kurier Lubelski

Wróć na zamosc.naszemiasto.pl Nasze Miasto