Lubelszczyzna. Wielkie, międzynarodowe plany kolejowe z protestami w tle

Bogdan Nowak
Bogdan Nowak
Z Lublina do Zamościa można obecnie dojechać szynobusami (jeden z nich widać na zdjęciu). To się może w przyszłości zmienić
Z Lublina do Zamościa można obecnie dojechać szynobusami (jeden z nich widać na zdjęciu). To się może w przyszłości zmienić Bogdan Nowak
Udostępnij:
Chodzi o rozwój gospodarczy i turystyczny, także naszego regionu. Linia kolejowa wysokich prędkości łącząca Warszawę z Kijowem bez wątpienia byłaby potrzebna. I to z wielu względów. O takich planach coraz częściej mówią ważni politycy: polscy i ukraińscy. Jednak część mieszkańców naszego regionu obawia się zmian.

Owa wielka, międzynarodowa inwestycja kolejowa na razie jest podobno na „wstępnym etapie koncepcyjnym”. Wizja się jednak zarysowuje. Pisał o tym w połowie czerwca portal www.nakolei.pl opierając się m.in. na rozmowach z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury. Jak wyglądałaby zatem trasa szybkiej kolej łączącej stolice sąsiednich państw?

Dyskusja i obawy

Jeden z rozważanych (i chyba najważniejszych) scenariuszy zakłada wpisanie takiego połączenia do projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Plany zakładają położenie na terenie całego kraju nowiutkich torów o łącznej długości 1,8 tys. km. Wszystkie prace miałyby zostać zrealizowane w 30 zadaniach inwestycyjnych do 2034 r. Połączenie z Kijowem ewentualnie stanowiłoby przedłużenie tzw. kolejowej szprychy nr 5. mającej prowadzić z Warszawy przez Lublin do Zamościa, Bełżca, a stamtąd: do Lwowa i Kijowa. Linia obsługiwałaby także inne miejscowości ukraińskie m.in. Tarnopol, Winnicę i Chmielnicki.

Koszty takiego przedsięwzięcia byłyby potężne, także po stronie ukraińskiej (ale jest nadzieja, że połączenie mogłoby uzyskać wsparcie Unii Europejskiej). Jednak inwestycja ma poparcie najważniejszych polityków sąsiednich państw. O potrzebie zbudowania szybkiego połączenia kolejowego z Warszawy do Kijowa mówił np. Andrzej Duda, prezydent RP, podczas majowego posiedzenia Rady Najwyższej Ukrainy. Pomysł omawiał również Denys Szmyhal, premier Ukrainy, który wspomniał także o planach przejścia tego kraju „na europejski rozstaw torów” (czyli 1435 mm). Najpierw miałoby się to odbywać w największych węzłach komunikacyjnych. Później zmiany powinny stopniowo objąć cały kraj. Czy to się uda? Czas pokaże.

Kłopot w tym, że budowa szprychy kolejowej nr 5 już budzi ogromne emocje. Tak jest w Zamościu. W tym mieście rozważana jest nie tylko budowa torów dla szybkiej kolei, ale także podziemnego dworca (w jednym z proponowanych wariantów). A to przedsięwzięcie, wraz z tunelem o długości 6,5 km., może pochłonąć nawet dwa miliardy złotych. Dyskusja na temat toczy się od dawna na sesji zamojskiej Rady Miejskiej. Część radnych projekt popiera. Inni ów pomysł „tunelowy” uważają za mrzonki i sugerują budowę dworca poza Zamościem.

W obecności wicepremiera

W piątek (17 czerwca) do Zamościa przybył Jacek Sasin, wiceprezes Rady Ministrów oraz minister aktywów państwowych. Rozdał wówczas samorządom z Zamościa i powiatu zamojskiego promesy inwestycyjne na łączną kwotę 182 mln zł (Zamość otrzymał 36,7 mln zł). Głos zabrał wówczas Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa.

Znów mówił o pomyśle budowy dworca i tunelu dla szybkich kolei pod Zamościem. Tłumaczył zebranym, że to jest możliwe. - Bo dlaczego nie? - pytał retorycznie. Wicepremier Jacek Sasin stał na scenie obok prezydenta Wnuka. Nie zabrał głosu na ten temat, ale też niczego... nie negował.

Jest jeszcze jeden, bardzo ważny, punkt widzenia. 10 czerwca odbyły się w Zamościu i Krasnymstawie protesty przeciwko planom budowy tzw. szprychy nr 5. Dlaczego? Ludzie boją się wywłaszczeń i burzenia domów pod nową, kolejową inwestycję. Są zdeterminowani. Zapowiadają, że jeśli nic się nie zmieni, protesty przybiorą na sile.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Enero

Vk1 Hulajnoga Elektryczna Z Siedziskiem 250W Koło 8 Cali H1

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #2

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Niebieski

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #3

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 700,00 zł3 320,00 zł-10%
miejsce #4

Techlife

Techlife X5S

3 699,00 zł3 450,00 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie