Zmiana na rondzie u zbiegu ulic Wyszyńskiego, Hrubieszowskiej, Jana Pawła II i Legionów zbiera dobre noty. Zdaniem policji, jest bezpieczniej. W podobnym tonie wypowiadają się specjaliści z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zamościu.
Zasady poruszania się po rondzie u zbiegu ulic Jana Pawła II, Legionów, Wyszyńskiego i Hrubieszowskiej:
1. Przy dojeździe do ronda mamy znak A-7, czyli ustąp pierwszeństwa. I znak nakazu: C-12.
2. To oznacza, że wjeżdżając na rondo ustępujemy pierwszeństwa tym kierowcom, którzy już na nim są. Oraz, że na rondzie - co oczywiste - jeździmy w ruchu okrężnym.
3. W czerwcu pojawiły się DODATKOWE ZNAKI. To F-10, które stosuje się w celu wskazania obowiązujących kierunków jazdy przez skrzyżowanie z określonych pasów ruchu. Z pasa prawego (zewnętrznego) możemy jechać w prawo i na wprost. A z lewego w lewo i na wprost.
4. I, by nie było wątpliwości oznakowanie F-10 jest w pełni zgodne z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym.
5. Na skrzyżowaniu są też namalowane linie, czyli oznakowanie poziome, które ma ułatwić kierowcom orientację
6. NA CO "POZWALA" PRAWY i LEWY PAS?: Dopuszczalna jazda z prawego pasa to "w prawo" i "na wprost". Nie oznacza to jednak tego samego co "1" i "2" zjazd. Przykładowo: jadąc od strony Lublina (ul. Legionów) możemy skierować się prawym pasem w ul. Wyszyńskiego, Hrubieszowską (jedna i druga są po prawej) oraz w ul. Jana Pawła II - czyli na wprost. Nie wolno nam natomiast pojechać dalej (czyli np. w kierunku Hrubieszowa) - do tego służy lewy pas, wewnętrzny.
7. To oznacza, że nie "numerujemy" zjazdów a sugerujemy się rzeczywistymi kierunkami (opisanymi i widocznymi schematycznie np. na zielonych tablicach przeddrogowskazowych przed skrzyżowaniem).
8. JAK ZJEŻDŻAMY Z RONDA? Czy kierowca jadący pasem wewnętrznym skręcający w lewo powinien ustąpić kierowcy jadącemu pasem zewnętrznym? Czy może ma przed nim pierwszeństwo?
- W mojej ocenie, przy prawidłowym zachowaniu wszystkich kierowców takich sytuacji być nie powinno - mówi egzaminator nadzorujący w WORD w Zamościu, Stanisław Smoła.
Rzecz w tym, że kierowca nr 1 (na pasie wewnętrznym) nie powinien na swojej drodze napotkać kierowcy nr 2. Oczywiście w sytuacji, gdy obaj przestrzegają przepisów.
9. Ważna jest tutaj ogólna zasada: bez względu czy do zmiany pasa ruchu dochodzi w obrębie skrzyżowania czy poza nim, ustępujemy pierwszeństwa pojazdom jadącym po pasie ruchu na który chcemy wjechać. Jeżeli kierowca jadący pasem wewnętrznym chce zjechać ze skrzyżowania i jedzie po swoim wyznaczonym pasie ruchu, to ma pierwszeństwo przed jadącym pasem zewnętrznym, który musi zmienić pas.
- Jest to sytuacja odwrotna do tej, która obowiązywała przed wprowadzeniem zmian w oznakowaniu na tym skrzyżowaniu - podkreśla egzaminator z zamojskiego WORD, Jacek Zarębski.
10. JAK WJEŻDŻAMY NA RONDO? Załóżmy, że wjeżdżamy na rondo pasem zewnętrznym w momencie, gdy jedzie po nim inny kierowca - pasem wewnętrznym. Pamiętajmy tu, że zasada pierwszeństwa kierowców będących już na rondzie dotyczy tu również tych jadących wewnętrznym pasem. Kierowcy Ci zjeżdżając z ronda wyznaczonym dla nich pasem MAJĄ PIERWSZEŃSTWO. A my ustępujemy.
Zasada 11 - BONUSOWA. Wsiadając za kierownicę i wrzucając pierwszy bieg nie wyrzucamy kultury osobistej, ostrożności i wyrozumiałości. I patrzymy na znaki :)
Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy dyrekcji i egzaminatorom z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zamościu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?