Wydział Urbanistyki i Ochrony Zabytków Urzędu Miasta Zamość opracował trzy koncepcje funkcjonalno-przestrzenne terenu przy ul. Peowiaków (od red. tereny od ronda Rady Europy do ul. Partyzantów) w Zamościu. W założeniu mają one zintegrować transport publiczny, czyli komunikację miejską z potrzebami przewoźników prywatnych i transportem kolejowym. Nie zapomniano też o prywatnych samochodach osobowych i rowerzystach.
Jak usłyszeliśmy w wydziale, celem opracowania koncepcji była poprawa funkcjonowania komunikacji dla mieszkańców miasta oraz gości i turystów.
Zaproponowano częściową przebudowę istniejącej zatoki autobusowej, wymianę istniejącej wiaty przystankowej oraz ustawienie dodatkowej wiaty z infrastrukturą do obsługi podróżnych.
- Koncepcja obejmuje też obiekty małej architektury, wydzielenie ścieżek rowerowych, przebudowę istniejących parkingów dla samochodów osobowych. Nie wyklucza się też wydzielenia miejsc na postój taksówek - poinformowała Joanna Rączka, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Ochrony Zabytków.
Cały teren ma być też oświetlony i monitorowany.
Problem w tym, że w wydanych wytycznych konserwatorskich do prac projektowych i budowlanych Delegatura WUOZ w Zamościu stwierdza, że nie widzi możliwości lokalizacji przedmiotowej inwestycji na tym terenie. W piśmie, które wpłynęło do Urzędu Miasta z zamojskiej delegatury czytamy, że „realizacja planowanych obiektów jest uwarunkowana wcześniejszą dopuszczoną w planie likwidacją odcinka torów w kierunku Hrubieszowa (od. Red. od mostu na rzece Łabuńce do wiaduktu w ciągu ulicy Prymasa Stefana Wyszyńskiego) oraz przejęciem terenu”.
O co chodzi?
O ile dziś przystanek kolejowy przy Peowiaków cieszy oczy urodą to przed laty mówiło się o likwidacji torów w tym miejscu. W 2006 roku powstawał plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Zamość, który przewidział na terenie planowanego węzła komunikacyjnego funkcję usługową i parkingi podziemne. Rzecz w tym, że zgodnie z obowiązującą wtedy ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, miejscowy plan nie mógł obejmować terenów kolejowych położonych w obrębie tzw. terenu zamkniętego. Dlatego też ustalenia miejscowego planu dla ww. terenów zostały uznane za niezgodne z przepisami i uchylone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.
Wydział Urbanistyki i Ochrony Zabytków stoi jednak na stanowisku, że aktualne działania dotyczą terenów nie objętych wyrokiem sądu, zlokalizowanych w pasie drogowym ul. Peowiaków, gdzie miejscowy plan dopuszcza realizację obiektów i urządzeń służących komunikacji publicznej m.in. zatok i przystanków autobusowych z wiatami. Parkingi projektowane są natomiast na terenie stanowiącym własność miasta, gdzie obecne ustalenia planu dopuszczają aktualne użytkowanie terenu tj. urządzone miejsca postojowe.
- W naszej ocenie rozwiązania przyjęte w koncepcji są zgodne z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Zamość, dlatego będziemy dążyć do realizacji naszego pomysłu. Opracowane koncepcje przedłożymy do zaopiniowania do Delegatury WUOZ w Zamościu z nadzieją na wypracowanie wspólnego stanowiska – wyjaśnia Joanna Rączka.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?