– Nauczyciele ukończyli roczny kurs e-learningowy przygotowujący ich do pracy tą metodą. Małymi krokami, poznając kolejne punkty wtajemniczenia, stworzyli system pracy, który opiera się na nauczaniu kształtującym. Każdy nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 7 codziennie przygotowuje cele i NaCoBeZU (kryteria sukcesu), które są zrozumiałe i możliwe do osiągnięcia przez każdego ucznia – zaznacza Maria Garbuz, nauczyciel bibliotekarz w SP nr 7 w Zamościu. – Dzięki temu już pierwszoklasista wie, po co się uczy i w jaki sposób będzie mógł tę wiedzę wykorzystać w życiu codziennym. Po drodze otrzymuje od swych nauczycieli wiele wskazówek, które ułatwiają mu dotarcie do wyznaczonego celu – dodaje M. Garbuz.
Każde dziecko posiada OK – zeszyt, w którym nauczyciel wpisuje informacje o postępach w nauce. Tu trzeba zwrócić uwage, że w Szkole Podstawowej nr 7 bardzo ważną rolę pełni ocena kształtująca, która pomaga uczniowi się uczyć i uświadamia mu, co może zrobić lepiej.
Ocena sumująca jest efektem końcowym i podsumowującym zdobytą już wiedzę – sprawdzian z działu oraz test semestralny. Program jest innowacyjny. Na co dzień uczniowie otrzymują mniej ocen (stopni), a częściej informację zwrotną od nauczyciela czy kolegi.
Uczniowie stają się kreatywni i samodzielni ucząc się od siebie nawzajem. – Często, na podstawie podanych kryteriów oceniania, wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wskazówki, jak je poprawić. Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej – uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej. Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego i odpowiedzialnego uczestnika tego procesu – zaznacza Garbuz i dodaje, że w szkole można zaobserwować atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Przejawia się większym poczuciem własnej wartości uczniów, zaangażowaniem w proces zdobywania wiedzy, samodzielnością, umiejętnością współpracy oraz świadomym i odpowiedzialnym uczeniem się.
Program stwarza także zupełnie nowe, niepraktykowane wcześniej możliwości współudziału i obserwacji sposobów nauczania i wykorzystania ich w codziennej praktyce. Rodzicom stworzono szansę na bliższe poznanie metody oceniania kształtującego i zaobserwowanie pracy z nią „od kulis”.
Specjalnie dla rodziców zorganizowany został Tydzień z OK-ejem, podczas którego w każdej klasie szkoły podstawowej odbywa się lekcja otwarta z ich udziałem.
Jak podkreślają organizatorzy TYGODNIA Z OK -jem nauczyciele SP 7 połknęli „bakcyla” oceniania kształtującego. Dyrekcja szkoły już zapowiedziała rozpoczęcie starań o certyfikat jakości nauczania i zdobycie tytułu Szkoły Uczącej Się – SUS.
Zajęcia otwarte dla rodziców odbyły się w Szkole Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi im. Adama Mickiewicza w Zamościu w dniach 24- 28 kwietnia 2017r.
Zdjęcia nadesłane (261-286): Katarzyna Serafin, Małgorzata Drozd, Waldemar Orzechowski
Jakie są wczesne objawy boreliozy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?